Suoraveloitus päättyy 31.1.2014
Kuluttajan e-lasku, verkkolasku |
Kuluttajan e-lasku ja suoramaksu Yritysten välillä sähköinen laskutus, eli Finvoice-verkkolaskut eli e-laskut ovat olleet käytössä jo 10 vuoden ajan. Uusi Finvoice 2.0 versio mahdollistaa myös kuluttajille lähetettävät e-laskut. Laskun sisältöön on lisätty muutamia kenttiä, muun muassa henkilötunnukseen ym. tietoihin liittyen. Laskuttaja lähettää laskut pankkiin aina normaaleina e-laskuina. Kussakin laskussa on lisäkentässä koodattuna tieto toimitetaanko lasku maksajalle e-laskuna vai suoramaksuna. Pankista riippuen e-laskun lähetys maksaa 0.25 - 0.62 €/kpl. Yrityksille myös e-laskun vastaanotto on maksullinen, 0.25 - 0.62 €/kpl. Kuluttajalle e-laskun vastaanotto on käytännössä aina maksuton. Se kattaa myös kuluttajan e-mailiin tai tekstiviestinä lähetettävän ilmoituksen saapuneesta laskusta. Yleisin käytäntö on että maksaja saa e-laskut verkkopankkinsa ruudulle ja maksaa laskun tililtään. Kuluttajan e-laskutusta on voinut käyttää jo vuodesta 2012 lähtien, ja useat laskuttajat ovatkin siirtäneet asiakaskantaansa tänne puolelle. Suoramaksua käytetään niiden asiakkaiden kohdalla joilla ei ole verkkopankkia, esim. iäkkäät asiakkaat. Näiltä asiakkailta pankki veloittaa rahan suoraan tililtä, eli hyvin pitkälle samanlainen käytäntö kuin poistuneessa suoraveloituksessakin oli. Nykyisen käytännön mukaan laskuttajan pitää lähettää myöskin paperilasku niille asiakkaille joita veloitetaan soramaksuna. Suoramaksun käyttö tuli mahdolliseksi 1.1.2013 alkaen jolloin pankit alkoivat tarjota tätä palvelua. Kuluttajan e-lasku verkkopankissa, mallilasku Yleensä e-laskuja voidaan katsella verkkopankin ruudulla kuten normaalejakin laskuja. Alla malli vesilaitoksen e-laskumallista verkkopankissa katsottuna. |
||
|
Kuluttajan e-laskujen lähettäminen pankkiin Kuluttajien e-laskut lähetetään pankkiin verkkopankin tai WPankki-pankkiohjelman avulla pankkiin. Laskuttajailmoituksen aineistonimi pankkiohjelmassa esimerkiksi Nordealla on "Finvoice laskujen lähetys (LAHLASKUT)". E-laskut virhepalautteiden nouto Lasku saattaa hylkääntyä pankissa, esim. vastaanottajan tilinumero on väärin tms., josta palautuu virheilmoitus laskuttajalle. Sekä e-laskujen, laskuttajailmoituksen että vastaanottoehdotuksen virhepalaute haetaan aina samalla kutsulla, esimerkiksi Nordealla on"Finvoice palaute hylätyistä (HYLLASKUT)". Virhepalaute on XML-muotoista tekstiä jota voidaan katsella selainohjelmalla tai käsitellä se laskuttajan omissa järjestelmissä. |